تاریخ منوّرالفکری در ایران (۱) روشن‌فکری دینی از کمبود نگاه تاریخ‌محورانه رنج می‌برد برگزاری جشن بزرگ «خدا قوت کارگر» در ورزشگاه امام‌رضا (ع) مشهد استقبال زائران و مجاوران بارگاه رضوی از نمایشگاه «در آستان بقیع» بازدید رئیس بعثه مقام معظم رهبری از نمایشگاه «در آستان بقیع» افزایش ۵۰ درصدی ظرفیت پذیرش زائران مددجو در خراسان رضوی به کجا می‌روم آخر؟ بررسی فضیلت امیرالمؤمنین(ع) در حدیث ردالشمس برگزاری نشست تخصصی «وعده صادق» در مشهد مقدس دومین نشست کارگروه ملی امام‌رضا(ع) در مشهد برگزار شد درباره بانویی نیکوکار که بانی روشنایی حرم مطهر رضوی شد شکر نعمت همجواری با امام رئوف (ع) بازخوانی شخصیت حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)| نامه‌ای از مسافر مشهد به مسافر ری ارائه خدمات «آب‌رسانی» در پهنه سیستان توسط خادمیاران رضوی و با هدف کمک به مدیریت کم‌آبی جزئیات برنامه‌های قرآنی روزانه حرم‌مطهررضوی (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) «چشمه‌های معارف رضوی»؛ روایتی از مهم‌ترین احادیث امام رضا(ع) کارگاه دوخت لباس شیرخوارگان حسینی در مشهد مقدس افتتاح می‌شود ویژه برنامه‌های حرم مطهر رضوی به مناسبت شب شهادت حمزه سیدالشهدا(ع) چند هزار حافظ قرآن در خراسان رضوی داریم؟
سرخط خبرها

آشنایی با دعا‌هایی که می‌توانیم برای امام‌زمان (عج) بخوانیم | دعاگویتان هستیم

  • کد خبر: ۱۴۰۱۸۶
  • ۲۴ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۴
آشنایی با دعا‌هایی که می‌توانیم برای امام‌زمان (عج) بخوانیم | دعاگویتان هستیم
جمعه در تقویم هفتگی مسلمانان روز مهم و مبارکی است. این روز مبارک برای ما شیعیان با نام امام‌زمان (عج) و دعا برای ایشان متبرک شده است.

گلناز حکمت | شهرآرانیوز؛  دعا یکی از کار‌های محبوب نزد پروردگار است. از سوی دیگر، انتظار فرج نیز در این دسته قرار گرفته است. حال تصور کنید این دو عمل بافضیلت با هم ترکیب و به آستانه خداوند متعال عرضه شوند.

اگر می‌خواهید کاری خداپسندانه کنید و دوست دارید در پایان هفته از ارتباط با امام‌زمان (عج) بیشتر بدانید، فهرستی را که در ادامه خواهد آمد، برای خود حفظ کنید. درباره امام‌زمان (عج) دعا‌ها و زیارت‌هاى فراوانى نقل شده که در کتب ادعیه موجود است. در ادامه به بعضى از این دعا‌ها و زیارت‌ها اشاره می‌شود.

برای ظهورتان دعا می‌کنیم

یکی از دعا‌های مشهور و مربوط به امام‌زمان (عج) دعای ندبه است. این دعا مشتمل است بر استغاثه و استمداد از امام‌زمان (عج) و تأسف بر غیبت و گریه از فراق ایشان است. از این‌رو به این نام مشهور است.

مضامین

این دعا پس از حمد خدا و سلام و صلوات بر حضرت محمد (ص) و اهل‌بیت (ع)، حضرت آدم (ع) و پیامبران اولوالعزم (ع) را معرفی می‌کند و به اهمیت تعیین جانشین از طرف خدا برای آنان می‌پردازد و در ادامه به معرفی امام‌علی (ع) و ستمی که بر ایشان رفته است می‌پردازد و آن‌گاه با معرفی جایگاه اهل‌بیت (ع) در قرآن، به استغاثه و اظهار شوق برای آخرین بازمانده معصوم خاندان رسالت می‌پردازد و با درود مخصوص بر محمد (ص) و خاندان پاکش با چند درخواست مهم برای تعجیل فرج و روی‌کارآمدن دولت حق و ازبین‌رفتن باطل و محکم‌شدن پیوند با امام‌زمان (عج)، پایان می‌یابد.

سند

این دعا را اولین‌بار محمدبن‌جعفر مشهدی در کتاب «المزار الکبیر» نقل کرده و سپس سیدبن‌طاووس در کتاب «اقبال الاعمال» آن را به امام‌صادق (ع) نسبت داده و خواندنش را مستحب دانسته است.

زمان خواندن

خواندن دعای ندبه را در عید فطر، عید قربان، عید غدیر و روز جمعه مستحب دانسته‌اند.

برای سلامتی‌تان دعاگو هستیم

دعای «اَللّهُمَّ کُنْ لِوَلیّک» برای سلامتی امام‌زمان (عج) خوانده می‌شود. کتاب «شرح دعای سلامتی امام‌زمان (عج)» اثر حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسن قرائتی درباره شرح این دعا نگارش شده است.

مضامین

این دعا دارای عباراتی است که با آن‌ها از خداوند متعال سلامتی و حفظ امام‌زمان (عج) خواسته می‌شود. در ادعیه منقول از امامان (ع) نیز برای سلامتی امام‌زمان (عج) دعا شده است. همچنین بنابر روایات و سیره بزرگان دین دعا برای سلامتی امام‌زمان (عج) و پرداخت صدقه برای سلامتی ایشان توصیه شده است. در این دعا ما از خداوند می‌خواهیم تا سرپرست و، ولی امام (عج) باشد و او را تحت حفظ، رهبری، نصرت و حراست خود قرار دهد.

سند

این دعا در «تهذیب الأحکام» از امام‌باقر (ع) و امام‌صادق (ع) نقل شده است. این دعا جزو اعمال شب قدر (۲۳رمضان) دانسته شده است. با توجه به اینکه دعا در منابع معتبر روایی و کتاب‌های دعا نقل شده است، می‌توان به صحت و اعتبار آن حکم کرد.
زمان خواندن
این دعا را مخصوص شب بیست‌وسوم ماه رمضان دانسته‌اند، اما آن را در هر حالتی می‌توان خواند. گفته شده است تکرار این دعا در هر شبانه‌روز و در نماز‌ها شایسته است. همچنین توصیه شده است این دعا پس از حمد و ستایش خداوند و صلوات بر پیامبر (ص) خوانده شود.

دعا می‌کنیم تا یکی از یارانتان باشیم

یکی دیگر از دعا‌های مشهور، دعای عهد است که به‌عنوان تجدیدبیعت با امام‌زمان (ع) خوانده می‌شود و خواننده دعا از خداوند می‌خواهد که او را یکی از یاران ایشان قرار دهد.

مضامین

این دعا با درود بر امام‌زمان (عج) شروع می‌شود و سپس به تجدیدبیعت با ایشان تا قیامت می‌پردازد. در این دعا تعجیل ظهور و برپایی حکومت حق و سامان‌گرفتن جهان و زنده‌شدن حقایق از خداوند درخواست می‌شود.

سند

دعای عهد از امام‌صادق (ع) روایت شده است. این دعا را عالمان بزرگی ازجمله سیدبن‌طاووس، کفعمی و علامه مجلسی در کتاب‌هایی مانند «مصباح‌الزائر»، «المصباح»، «بحارالانوار» و «زادالمعاد» نقل کرده‌اند.

زمان خواندن

از امام‌صادق (ع) روایت شده است که هرکس چهل صبح این دعا را بخواند، از یاوران امام‌زمان (ع) خواهد بود و به شماره هر کلمه از آن هزار حسنه برایش نوشته می‌شود و هزار کار بد از او محو می‌گردد (بحارالانوار: ۱۴۰۳ق، ج۸۳، ص۲۸۴).

دعا می‌کنیم تا در غیبتتان گرفتار نشویم

دعایی است که با عبارت «إلهی عَظُمَ البَلاء» آغاز می‌شود و به نام دعای فرج آمده است. گفته شده است این دعا را امام‌زمان (عج) به محمدبن‌احمدبن‌ابی‌لیث تعلیم دادند که از ترس کشته‌شدن به کاظمین پناهنده شده بود. او با خواندن این دعا از مرگ رهایی یافت.

مضامین

این دعا سه بخش دارد؛ ابتدا به آزمون الهی مردم در زمان غیبت می‌پردازد. سپس با درود بر پیامبر (ص) و اهل‌بیت (ع)، به اهمیت ولایت‌پذیری و فرمانبرداری از اهل‌بیت (ع) می‌پردازد و در بخش سوم دعا از خداوند خواسته شده است به سبب حقوق و منزلتی که معصومان (ع) بر ما دارند، امور ما را کفایت و ما را یاری کند.

سند

این دعا اولین‌بار در کتاب «کنوز النجاح» شیخ‌طبرسی آمده است و آثاری مانند «وسائل‌الشیعه» شیخ حر عاملی و «جمال‌الاسبوع» سیدبن‌طاووس نیز آن را نقل کرده‌اند. این دعا در کتاب «مفاتیح‌الجنان» در بخش ادعیه آمده است.

زمان خواندن

دعای فرج جزو تعقیبات نماز امام‌زمان (عج) و جزو اعمال سرداب غیبت بیان شده‌است. همچنین در کتاب «مفاتیح‌الجنان» این دعا در اعمال سرداب مطهر سامراء و نیز در باب ادعیه با عنوان دعا‌های کوتاه و نافع آمده است.

توصیه

امام‌زمان (عج) درباره فایده دعا برای فرج فرموده‌اند: برای فرج ما بسیار دعا کنید. زیرا فرج شما در آن است.
از آیت‌ا... محمدتقی بهجت نقل شده است که بهترین کار برای اینکه در آخرالزمان به هلاکت نیفتیم، خواندن دعای فرج است.
آیت‌ا... سیدمحمدتقی موسوی‌اصفهانی در کتاب «مکیال المکارم» خلاصه آثار و فواید و ویژگی‌هایی را که بر دعاکردن برای تعجیل فرج مترتب است، در نود مورد بیان می‌کند.

صلوات ضرّاب اصفهانى

«اللهم صل على محمد سیدالمرسلین و خاتم‌النبیین... اللهم و صل على ولیّکَ المُحیى سنّتک القائم بامرک...» این دعا در کتاب‌هاى معتبر و با سندهاى موثق روایت شده است و همیشه مى‌توان آن را خواند.

صلوات بر امام‌زمان (عج)

«اللهم صل على ولیک و ابن اولیائک الّذین فرضت طاعتهم... اللهم انتصر به لدینک وانصر به اولیائک و اولیائه...» (مصباح‌المتهجد، ص ۴۰۵).

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->